De verschillen tussen Adwords en Linkbuilding

Foto: Firmbee

Advertorial: Je wilt actief gaan investeren in de online marketing van je onderneming. Slim, want hoe zichtbaar je onderneming online is kan een enorm verschil maken in het aantal potentiële klanten wat je wint dan wel misloopt. Maar moet je investeren in SEA of SEO, en wat zijn de grootste verschillen hierin? Wij zetten het voor je op een rijtje!

Search Engine Optimization en Linkbuilding

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekterm optimalisatie. Het woord spreekt eigenlijk wel voor zich: in de zoekmachine (denk aan Google) wil je zo veel mogelijk gevonden worden. Linkbuilding is een proces waarin doelbewust backlinks worden verzameld waarin bepaalde zoekwoorden worden genoemd, om jouw website zo hoog mogelijk te laten scoren in de zoekmachine. Een backlink is niets meer dan een verwijs link die je tegenkomt op alledaagse sites: zo kun je denken aan aanklikbare stukjes tekst in nieuwsartikelen die je naar een andere pagina of een andere site brengen. Ook in blogs worden veel links gebruikt die verwijzen naar een andere pagina. 

Backlinks zijn cruciaal bij linkbuilding: dit is omdat Google een backlink ziet als toevoeging voor de waarde van jouw website. Google snapt namelijk dat als er vaak naar een pagina verwezen wordt, deze wel belangrijk moet zijn. Met linkbuilding maak je gebruik van dit algoritme. Hoe meer backlinks verwijzen naar jouw website, hoe hoger jij op de Google-zoekmachine komt te staan. Dit is natuurlijk goede reclame! Het is daarom als ondernemer met een website slim om te investeren in linkbuilding. Dit kan je zelf doen, maar kost enorm veel tijd en moeite. Veel online marketing bureaus nemen dit met al hun expertise en kennis graag op zich. En dat is handig, want dan gebeurt het ook nog eens veel sneller.

Adverteren via Google

Wanneer je adverteert via Google, spreek je over SEA in plaats van SEO. SEA staat voor Search Engine Advertising, of wel zoekmachine advertering. De betekenis zit wederom letterlijk in het woord: je investeert in advertenties die bovenin de Google zoekpagina komen te staan. Google Adverteren is keer op keer efficiënt bewezen, omdat gebruikers van zoekmachines doorgaans op de eerste paar links klikken. Dit doe je overigens vaak zelf ook. Wanneer jij betaald hebt voor je plekje bovenin de pagina, ga je zeker profiteren van deze positie. 

Ook zie je bij SEA, in tegenstelling tot SEO, vaak snel resultaat. Je kan goed zien welke advertentie goed werkt, en hoe vaak er op geklikt wordt. Daarnaast besluit je zelf je dagelijkste budget. Je betaalt namelijk per klik op de advertentie. Een nadeel van Google Adverteren is wel dat je verdwijnt van de pagina zodra je stopt met adverteren. Dat is logisch, omdat er dan weer plaats moet worden gemaakt voor andere investeerders op de pagina. Een marketingbureau kan je wederom goed adviseren als deze manier van reclame je beter past – en hoe je het dan precies het beste kan aanpakken.

Conclusie

Iemands voorkeur voor adverteren via Google of linkbuilding kan verschillen per onderneming. Ieder heeft namelijk andere belangen te behalen met zijn of haar advertentie. Het is altijd verstandig samen te werken met een online marketing bureau om je wensen en doelen in kaart te brengen en uit te voeren.